Service Catalog Management Best Practice


Principper for udvikling af servicekatalog og tilhørende request katalog

Sådan udarbejder du IT-afdelingens servicekatalog

Kontakt os for at høre mere om et firmakursus →

Mange IT-afdelinger har brug for at vise sine kunder og brugere, hvilke IT-services, der tilbydes – og hvordan man får adgang til dem.
Serviceportalen er ofte stedet, hvor disse services vises frem. Men hvordan strukturerer man sine services på den mest hensigtsmæssige måde, og hvordan sikrer man, at der er sammenhæng mellem services, bestillinger og SLA’er?

På dette kursus lærer du god praksis for et servicekatalog samt principper for at skabe sammenhæng med andre processer i IT-afdelingen, herunder service request management, incident management, service level management etc.

Du kan forvente at lære konkrete anbefalinger til at udvikle et servicekatalog, f.eks.:

  • Anbefalet struktur for et servicekatalog
  • Sammenhæng med requestkatalog (del af servicekatalog) samt services, service offerings, products og ressourcer
  • Roller og ansvar i service catalog management
  • Anbefalinger til organisering af service catalog management som proces
  • Valg af teknologi og sammenhæng med CMDB
  • Hvad man bør være opmærksom på i valg af partnere og leverandører
  • Servicekatalogets rolle i serviceporteføljen
  • Perspektiver på servicekataloget (brugernes, kundernes, IT’s perspektiv)
  • KPI’er og målinger
  • Hvordan man kommer i gang og den iterative tilgang til udvikling af servicekataloget

Målgruppe og forudsætninger

Dette kursus er målrettet dig, der har brug inspiration til udvikling af jeres servicekatalog management, f.eks.:

  • Service delivery manager
  • Service catalog manager
  • Key account manager
  • Service manager
  • Service desk leder, koordinator eller teamleder
  • Procesejer eller procesmanager
  • Er service management konsulent

Der er ingen forudsætninger for deltagelse i kurset.

Kursusinformationer

Sprog
Kurset afholdes på dansk med danske kursusmaterialer.

Kursusmateriale
Kursusmaterialer er inkluderet i prisen, og du får adgang til materialet i god tid før kurset.
Materialet er elektronisk, og du skal medbringe din egen PC.

Eksamen
Eksamen er tilvalg. Gennemføres online ved kursets afslutning. Varighed: 30 minutter.
Der er 20 spørgsmål i testen, og du skal have svaret rigtigt på 13 af dem for at bestå (65%).
Hjælpemidler ikke tilladt
Ved beståelse opnår du certifikatet “Service catalog manager”.

Bemærk: Eksamen er elektronisk, og gennemføres på din egen PC.

Varighed: 1 dag – eller skræddersyet efter aftale.

Kursuspris: Kontakt os for at høre mere om et firmakursus →