Problemløsning i praksis
Kontakt os for virksomhedsforløb →
Praktiske informationer
Tilbydes kun som firmakursus
Varighed: 2 dage
Pris: Kontakt os for pris →
Eksamenspris: 1.950,- ekskl. moms pr. deltager (option)
Få adgang til webinar om ‘Problemløsning i IT-afdelingen’→
Formål
Kurset giver dig praktiske redskaber til at identificere og løse problemer. Metoden kan anvendes til alle typer af problemer, og på dette kursus dykker vi ned i, hvordan man med metoden kan løse IT-problemer hurtigere og bedre.
Program dag 1
09.00 Fundamental viden om problem management
- Grundlæggende forståelse af problemer
- Hvad er et problem?
- Problem management vs Incident management
- PTPM: Metoden i hovedtræk
- PALS-modellen, og hvordan systematisk problemløsning kan forbedre løsningstid og root cause analyse
- Faldgruber og udfordringer
11.00 Problemidentifikation
- Sådan identificerer du problemer
- Formlen for den gode problembeskrivelse
12.00 Frokost
12.45 Årsagsanalyse
- Spørgeteknik
- 5W2H- og PUST-modellerne
- Indsamling og strukturering af information
- Adskille fakta og antagelser
- Find og bekræft root cause
16.00 Tak for i dag
Program dag 2
09.00 Opsummering fra i går
09.30 Årsagsanalyse fortsat
10.30 Valg af løsning
- Spørgeteknik
- Identifikation af mulige løsninger
- Identifikation af fordele og begrænsninger ved hver løsning
- Prioriter løsninger og vælg den/de bedste løsning(er)
12.00 Frokost
12.45 Risikostyring
- Identificer risici og faldgruber ved implementering
- Udarbejd risk heatmap
- Reducér eller eliminér risici
- Læg plan for implementering
14.00 PTPM i egen virksomhed
- Hvor skal jeg starte?
- Faldgruber og hvordan man undgår dem
- Next step
15.00 Eksamen (option)
16.00 Afrunding og tak for i dag
Form
Kurset gennemføres som en kombination af teori og praktiske øvelser med indbyggede cases.
Sprog
Materialer og eksamen tilbydes både på dansk og på engelsk. For engelsk, følg venligst dette link >>
Eksamen
Kurset kan afsluttes med en online eksamen på kursets sidste dag ca. kl. 15. Eksamen varer 60 minutter og må gennemføres med alle hjælpemidler. Ved beståelse modtager du et certifikat med titlen PTPM Problem Manager.
Peopleteam tilbyder en særlig eksamensgaranti på dette kursus. Garantien på dette kursus dækker et frit antal forsøg på eksamen op til en måned efter kurset.
Underviser
Johnny Jensen | Johnny har over 25 års praktisk erfaring med IT Service Management. Johnny er ITIL 4 Master, ITIL V3 Expert, V2 Manager med udmærkelse, akkrediteret ITIL instruktør og er en særdeles erfaren underviser, ligesom han har stort erfaring med Service desk, personaleledelse og den gode kommunikation med brugere og kunder. Johnny formår på en særlig måde at gøre stoffet praktisk anvendeligt og nærværende. |
Kursusmateriale
Vi bruger e-materiale, der er udviklet til formålet – og opnår derved en række fordele:
- Materiale, der kan anvendes på PC, tablet og mobiltelefon – også offline
- Godt for miljøet, da der ikke skal printes 100-vis af sider, der kun har en kort “gemmeværdi”
Da vi bruger e-materialer, skal du selv medbringe din egen PC til både kursus og eksamen.